13-04-13

Maj Duys, de opvolger van Maj Bussels

Maj Duys W.jpg

Ook onder Maj Duys heb ik nog als 2de in bevel gediend, tot kort voor ik mutatie deed naar de 7 Ps Inf Bde.Maj Duys werd bovendien later nog eens terug mijn rechtstreekse chef, in de Staf van de Divisie Logistiek in Tervuren. Hij was toen al Kolonel en werd er chef van de sectie budget. Wat ik thans vertel vertrouwde hij me veel later toe, toen hij al met pensioen was.

 Zoals jullie weten waren er oorspronkelijk compagnies Ordnance (later bij het ontstaan van de logistiek 'Cie Materieel' genoemd), compagnies Rav&Tpt en compagnies Munitie.

 Maj Duys kwam uit de Rav&Tpt-keten, het was dus GEEN Ordnancer. Hij was blijkbaar de eerste Korpscommandant die komende vanuit de Rav&Tpt-keten, ten gevolge van de vorming van de logistiek, aangeduid werd om het bevel te gaan voeren over een ordnance-eenheid. Logisch dus dat hij zich misschien toch een beetje zorgen maakte of dat wel allemaal goed zou gaan. De Logistiek was pas gevormd en de officieren konden nu in de 3 disciplines ervan het bevel moeten voeren, ook al waren ze voordien voor één specifieke discipline opgeleid. Maj Duys had echter een gedegen technische kennis en was dan ook geregeld in de garage van het Pl voertuigen te vinden, of in de kleine garage op stand 9 in Höne tijdens onze steunperiodes aldaar. Hij wist precies in hoeveel tijd men bvb een motor van een jeep willy's kon vervangen. Hij kende al de codes, per type voertuig, waarmee voorbruggen, achterbruggen, koppelingen, versnellingsbakken, motoren, enz, in de Supply werden aangeduid. Zulks zou je niet verwacht hebben van iemand die uit de Rav&Tpt-keten kwam, maar Maj Duys kon je dus ook op het gebied van mechaniek niets wijs maken.

 

En dan nu de feitelijke anekdote:
Toen Maj Duys door het hogere echelon aangeduid werd om Korpscommandant van 1 Cie Mat te worden, was er daar een grapjas die hem vertelde dat hij niet alleen de eerste officier uit de Rav&Tpt-keten werd die nu het bevel moest gaan voeren over een Mat-eenheid (wat misschien al voor enige stress kon zorgen), maar dat die eenheid in Siegen bovendien ook nog over de slechtste officieren van de ganse BSD beschikte. Logisch dus dat Maj Duys toen nogal bezorgd in Siegen toekwam, zich afvragend wat hij er met die zogezegd onbekwame officieren allemaal ging beleven en er van uitgaande dat hij er allicht ook niet veel steun moest van verwachten.

 Wij toenmalige officieren aldaar, hebben echter van zijn bezorgdheid nooit iets gemerkt. Pas veel later deed, toen al Kolonel Duys, me dit verhaal en voegde er aan toe dat hij van die geveinsde onbekwaamheid van zijn toekomstige officieren in Siegen, ook nooit iets gemerkt had, in tegendeel zelfs... en gelukkig maar voor ons !
Het was hem snel duidelijk geworden dat men hem in het hoger echelon een peer had gestoofd; dat het verhaal over de onbekwame officieren slechts een grap was en dat hij zich onnodig had laten op stang jagen.
En zo zie je maar dat men op het hoger echelon ook niet altijd van enige galgenhumor verstoken bleef.

 Maj Duys deed het traject Siegen België regelmatig met zijn moto. In Waldbröhl lag een gevaarlijke bocht op onze Korpscommandant te wachten, waarin de middelpuntvliegende kracht hem in de winter, bij gladde, besneeuwde baan, ooit eens parten speelde. Ook de bevroren kasseien naast onze Supply en de bocht naar de stafblok en de garages vergde veel evenwichtsgevoel van onze Chef met de moto.

 Met Maj Duys heb ik zowel in Siegen, als later in Tervuren, toen hij al Kolonel was, heel goed kunnen samenwerken; er was spraak van een groot wederzijds respect.

 De verhuis van 1 Cie Mat vanuit Siegen naar Leopoldsburg heb ik niet meer meegemaakt want ik deed kort voordien (1/10/1974) mutatie naar de Franstalige 7 Ps Inf Bde in Spich, waar ik tweede in bevel werd van 7 Cie Mat, diezich later in België in Marche installeerde.

En zo krijgen jullie er ook een beetje zicht op, hoe het er aan de top van de eenheid soms aan toe ging.

Vriendelijke groeten

Eric

| Commentaren (2) | 15:17 | walter van staay |  Facebook | | | Permalink |  Print

Commentaren

De juiste datum waarop Maj Duys het bevel over 1 Cie Mat van Maj Bussels overnam, herinner ik me niet, maar het moet rond de zomer van 1973 zijn geweest.

Gepost door: Eric | 05-01-14

Reageren op dit commentaar

Je kan Walter Duys terugvinden op Google + Hij heeft op 14 februari nog gereageerd op een youtube videoclip.

Gepost door: Bernard Verhelst | 28-11-14

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.