13-04-13

nog een anecdote

Nog een anecdote over Maj Bussels.

Ooit stonden we tijdens een FTX (Full Troup Exercise) met 1 Cie Ord (of 1 Cie Mat?) midden een Duits dorp opgesteld.
In het peloton Staf, in de bureelwagen van de Joep, hing een stafkaart waarop het verloop van de oefening en de opstelling van al de andere eenheden nauwkeurig bijgehouden werd.
Het bijhouden van die kaart was trouwens mijn taak als 2de in bevel. De deur achteraan de bureelwagen stond open en via een trapje had je er toegang toe.

Rond de bureelwagen van de Joep stonden enkele plaatselijke belangstellenden.
Eén iemand toonde wel erg veel belangstelling. Was het misschien de burgemeester?
De Joep had die persoon dan IN zijn bureelwagen uitgenodigd en deed wel een half uur aan één stuk zijn uiterste best, in het Duits, om het verloop van het manoeuvre aan die zó geïnteresseerde Duitser uit te leggen.

Toen verschenen plots twee mannen in witte jassen.
Ze kwamen die man in de Joep zijn bureelwagen ophalen.
Het werd duidelijk dat de Joep, zonder het te beseffen, een half uur aan een stuk geprobeerd had om het manoeuvre aan een 'minder begaafde' uit te leggen.
In dat dorp was een bewaarhuis voor mensen met een mentale afwijking (in die tijd sprak men nog over ongevaarlijke gekken) en die mochten in het dorp vrij rondlopen.

Ik weet niet of de Joep mij en Lt Ronse toen onder elkaar heeft zien giechelen; hij had er in elk geval geen commentaar op.

 

"De anekdote hierboven toont wel aan dat Maj Bussels ook bereid was tot communicatie met mensen, ook met mensen buiten het leger, of die niets met zijn eenheid te maken hadden en ook naar de Duitse bevolking toe. Het kan zijn dat Maj Bussels door velen als "geen gemakkelijke" aanzien werd, maar dat kwam dan voornamelijk omdat hij er voor wou zorgen dat alles vlot zou verlopen, dat iedereen er zou toe bijdragen dat 1 Cie Mat haar taak naar behoren volbracht en zulks kon slechts als al de radertjes binnen 1 Cie Mat goed draaiden. En soms moest één specifiek radertje daartoe al eens iets harder belast worden. Ik neem als eerste voorbeeld de kok. Als er tijdens een oefening (FTX) takelwagens en/of tanktransporteurs reeds tijdens de dag waren uitgestuurd om defecte wiel- of rupsvoertuigen op te halen, en die keerden pas diep in de nacht terug, dan haalde Maj Bussels de kok uit zijn bed zodanig dat de terugkerende manschappen nog een warme maaltijd kregen. Dat zal op dat moment voor de kok hard zijn aangekomen, want die was ook al een ganse dag in de weer geweest, soms met moeilijk koken vanwege tussenin gebeurde verplaatsingen van de compagnie. Maar het kwam ten goede aan die bemanningen van takelwagens en tanktransporteurs. Wat voor de ene op dat moment hard overkwam, was een zegen voor de anderen. Een ander voorbeeld van hoe de harde lijn tot reden had het van de andere kant voor iedereen draaglijker te maken: Als 1 Cie Mat op steunperiode was op stand 9 in Höne (waar de tanks gingen schieten), dan stond de Cie opgesteld op een plaats met nagenoeg geen beschutting. Er was slechts een kleine loods die als garage voor herstellingen kon gebruikt worden, zonder verwarming. Van het betonnen pleintje ervoor, moesten soms eerst nog sneeuw en ijs verwijderd worden (iedereen aan de slag met zijn schop), om ook daar aan de tanks en wielvoertuigen te kunnen werken. Majoor bussels zette het radertje van de S4 dan stevig aan het werk. De S4 moest een tent opstellen, er moesten tafels en banken in geplaatst worden. Er moest een kachel in branden. De tafels moesten tegen het uur van de maaltijden gedekt staan (witte tafellakens, borden). Op die manier zorgde Maj Bussels ervoor dat de manschappen een verwarmd onderkomen hadden, een gezellige refter hadden, en niet met hun gammel moesten aanschuiven. Er werd ook voor een bar in die tent gezorgd zodanig dat de manschappen er iets konden te drinken krijgen. Voor het radertje van de S4 veel werk want alles moest vanuit Siegen meegesleept worden, maar het kwam iedereen ten goede. Aan de top staat men alleen en moet men soms beslissingen nemen die voor de ene of de andere op dat moment hard aankomen, maar als een ietwat harde beslissing tegenover één specifiek radertje ertoe dient om het geheel te doen draaien, wie kan daar dan tegen zijn?"

| Commentaren (0) | 15:18 | walter van staay |  Facebook | | | Permalink |  Print

De commentaren zijn gesloten.