04-01-13

Hohne oefenveld

 

 Hohne oefenveld

 

Het oefenveld Hohne is gelegen in de Lüneburgerheide tussen Hannover en Hamburg en dus in tegenstelling tot wat je toen in je brief noteerde (en toen ook niet beter kon weten), redelijk ver weg van het ijzeren gordijn. http://de.wikipedia.org/wiki/Hohne  1 Cie Mat ging daar niet op manoeuvres maar slechts met een Detachement op steunperiode. Eens ter plekke waren er dan ook geen verdere verplaatsingen zoals dat tijdens een manoeuvre wel dagelijks meermaals het geval kon zijn; de manschappen sliepen er overwegend in stenen blokken. Ik was er meermaals Detachements commandant.

Het oefenveld Höne werd gebruikt door de tanks en de artillerie die daar dan ook voornamelijk zware schietoefeningen hielden... ter vergelijking met het oefenveld Vogelsang in de Eifel, waar met lichte wapens geoefend werd (pistool, geweer, vigneron, Mi.50, granaten, blindicide, energa) en waar ook de infanterie en genie aan deelnam.

De taak van 1 Cie Mat bestond er in Hohne voornamelijk in om de tanks en houwitsers meteen te herstellen als er iets in panne viel (motor, rups, toren, kanon, periscoop, radio, enz), zodanig dat de schietoefeningen niet door pannes stil vielen. Tanks en houwitsers werden per trein (spoor in kwartier Gilbert) vanuit Siegen naar Höne en terug gestuurd. De manschappen van de aan de schietoefeningen deelnemende eenheden (Artillerie en Pantsers + Det 1 Cie Mat, Det 1 Cie Rav en  Det 1 Cie Med) reden via de weg (350 km) vanuit Siegen naar Höne; overwegend via de Duitse autobanen tot in Fallingbostel waar ze de autobaan verlieten en het kamp binnen reden.  Op gewone banen werd gereden aan 30 km/u en op de autobanen aan 50 km/u met tussen elk voertuig een afstand van 100 m.

Tijdens de heen- en terugweg was het bovendien de taak van het Detachement 1 Cie Mat om onderweg al de in panne gevallen wielvoertuigen ter plaatse te herstellen of af te slepen.

Detachement 1 Cie Mat had in Hohne niet alleen takelwagens maar ook tanktransporteurs mee om in Hohne in panne gevallen tanks naar onze werkplaats aldaar te transporteren. Die werkplaats stelde daar niet veel voor. Ze was gelegen op 'stand 9'  en bestond uit één enkel klein stenen gebouwtje dat al vol stond als er twee jeeps in herstelling waren; er was ook geen verwarming. De herstellingen aan tanks, houwitsers en wielvoertuigen gebeurde dan ook vooral op een betonnen bestrating vóór dat gebouwtje (of indien mogelijk op de stand waar de tank of de houwitser in panne was gevallen). In de winter lag die betonnen bestrating er bij onze aankomst dikwijls besneeuwd en bevroren bij en moest iedereen met de schup aan het werk om een vrije werkvloer te bekomen. Er werd dus gesleuteld in de kou, in de sneeuw en op een bevroren werkvloer. Onderweg van en naar Siegen konden de tanktransporteurs dan tevens benut worden om er in panne gevallen wielvoertuigen op te plaatsen (de tanks en houwitsers reden immers via het spoor tussen Siegen en Hohne).

 

Nog terloops:

Het Nederlands leger was vanaf 1960 grotendeels gelegerd rond ¨Hohne.

Nederland had wel willen deelnemen aan de bezetting van Duitsland vanaf einde 1945, maar ingevolge een tekort aan effectieven door de gebeurtenissen in Nederlands Indië (Indonesië dat zich op 17 augustus 1945 onafhankelijk verklaarde) en wegens tekort aan financiële middelen, kon Nederland uiteindelijk niet deelnemen aan de bezetting.

Op vraag van de NAVO stationeerde Nederland echter vanaf 1960, tijdens de Koude Oorlog, troepen in de Bondsrepubliek.

Lees er hier meer over.

Hohne oefenveld.jpg

| Commentaren (0) | 12:08 | walter van staay |  Facebook | | | Permalink |  Print

De commentaren zijn gesloten.